Facebook įkūrėjas M. Zuckerbergas šį ketvirtadienį išplatino pranešimą, kuriame sako, kad 2018-uosius skirs taisymams. Socialiniai tinklai pagaliau tapo tokia kasdienybe, kad juose mūsų blogosios žmogiškos savybės pradėjo kelti realias problemas: „Pasaulis jaučia įtampą ir susiskaldymą, o Facebook čia turi daug ką nuveikti – nuo bendruomenės apsaugojimo nuo smurto ir neapykantos iki nedraugiškų valstybių įsikišimų“ – savo įraše problemą apibrėžia M. Zuckerbergas.

2017-aisiais pasirodė pirmieji rimti pasisakymai iš JAV ir ES apie socialinių tinklų problemas ir jų sprendimą, daugiausia – apie privatumą ir melagingas naujienas. Daug kalbėta ir apie patyčias. Kol socialiniai tinklai buvo labiau nišinis, technologiniams smalsuoliams skirtas žaislas, vidine gerove rūpinosi tik tų tinklų kūrėjai. Ir žinoma, davė tai, ko žmonėms norisi – maksimalią laisvę. Tačiau žmonijos istorija rodo, kad su 100% laisve mes elgtis nemokame ir susitarimai (valstybėse gi tampantys įstatymais) mums reikalingi.

 

Facebook varžančius įstatymus siūlo valstybių vadovai

Daugiau nei dešimtmetį besikūrusi socialinių tinklų bendruomenė išaugo tiek, kad su savo laisvėmis savarankiškai nebesusitvarko. Facebook gyvenimas tapo tiek artimas „tikrajam“, kad kontrolė tampa reikalinga abiejose pusėse. Štai Prancūzijos prezidentas E. Macronas ketina išleisti įstatymą, kuriuo įpareigotų atskleisti reklaminių skelbimų autorius ir netgi riboti kiekvieno užsakovo į reklamą investuojamas sumas. Taip jis ketina saugotis nuo melagingų naujienų. M. Zuckerbergas, suprasdamas, kad tokių reguliavimų tik daugės, savo socialinį tinklą paversti saugesniu nori savarankiškai. Manau, kad tai didelis lūžis, nurodantis, kad Facebook čia liks ilgam ir jo vystymasis taps tik įdomesniu ir sudėtingesniu kasmet.

 

2018-aisiais apribojimų tik daugės. Jie bus kitokie nei mes įpratę matyti įstatymuose, mat veiksmas vyksta virtualioje erdvėje. Viena vertus, piktavalis čia turi daug daugiau galimybių likti anonimišku. Kita vertus, vartotoją bausti yra be galo lengva – Facebook blokuoja ar ištrina anketas automatiškai, atlikus neleistiną veiksmą, be jokio žmogaus įsikišimo. Štai vienas mano bičiulis, pasidalinęs autorinių teisių apsaugotu kūriniu darbiniame puslapyje, negrįžtamai prarado savo asmeninę anketą su beveik dešimtmetį kauptais kontaktais, atsiminimais ir kitu turiniu. Pažeidimą atpažino dirbtinis intelektas (jam tai juokų darbas) ir nubaudė vienašališkai – nereikėjo nei teismo, nei advokatų. Kalbate apie robotizaciją ir kada nors žemos grandies teisininkus pakeisiančius „botus“? Socialiniuose tinkluose tai vyksta senų seniausiai.

 

Facebook administratoriams – daugiau atsakomybės

Ką tai reiškia verslui, besinaudojančiu Facebook paslaugomis? Pirmiausia, kad Facebook paskyros administratoriaus darbas prasiplės dar viena funkcija: pokyčių sekimu, tokiu pat akylu, kaip tai daro teisininkai ar buhalteriai. Jų nesilaikydami, rizikuojate būti nubausti. Galbūt įmonės puslapis ir nebus ištrintas, tačiau už nusižengimus reklamų pasiekiamumas tikrai mažės. O tai reiškia iššvaistytus pinigus. Antras pokytis – teks persvarstyti savo komunikacijos priemones. Pamenate paskutinį pokytį, kuris sumažintu pasiekiamumu baudžia nekokybiško turinio kūrėjus? Tokių naujų taisyklių šiemet bus daugiau, ir pasakymas „čia gi Feisbukas, darau ką noriu“ paprasčiausiai nebeteks prasmės.

 

Galiausiai, Facebook tampa internetu internete. Jis čia lieka ilgam ir tikrai kada nors sujungs visus pasaulio žmones – su visais mūsų nuostabumais ir nuopuoliais. Labai nelaukiu suvaržymų bangos, nes ji mano darbą padarys dar sudėtingesniu. Tačiau nekantrauju pamatyti, kaip vystysis šis naujas pasaulis: ar M. Zuckerbergas, gerasis interneto diktatorius, įsikvėps tradicinių visuomenės valdymo būdų, leis moralės kodeksus ir iš genties išmes tik didžiuosius nusikaltėlius? Ar kaip „Didysis brolis“ seks kiekvieną kiekvieno paprasto vartotojo judesį (jo „botų“ kariaunai tai jokia problema) ir nuolat apie tai primindamas neleis mums nusižengti? Pirmieji žingsniai bus padaryti šiemet.

 

Būkite priekyje 2018-aisiais!

0-guru 6-instagram

Apie autorių

Domantas Širvinskas – EduMint bendraįkūrėjas ir agentūros Social Mint vadovas, su komunikacija internete dirbantis virš aštuonerių metų, Facebook rinkodaros mokantis daugiau nei metus. Analitinių sugebėjimų įgavo taikomosios fizikos studijose, o įkvėpimų semiasi keliaudamas po Aziją ir Pietų Ameriką. Dirbo su tokiais prekės ženklais kaip Pieno Žvaigždės, Skrendu.lt, Nescafe Dolce Gusto, MTV Baltics.
Daugiau

Artimiausi vadovo mokymai

Mokymų pavadinimas Trukmė Vieta Mokymų pradžia
Facebook rinkodaros pagrindai8 ak. val.Vilnius04/04/2018
Facebook reklama ABC8 ak. val.Vilnius02/05/2018
Facebook praktinis seminaras8 ak. val.Vilnius08/05/2018
Facebook rinkodaros pagrindai Kaune8 ak. val.08/02/2017
Facebook rinkodaros pagrindai Klaipėdoje8 ak. val.20/02/2018