Socialinių tinklų rinkodaros tendencijos

Verslas, vykdydamas komunikaciją Facebook’e ir Instagram’e, susiduria su keliais rimtais iššūkiais: nuolatiniu įtraukiančio turinio kūrimu, daugėjančiu kanalų (kiekvieno turinčio savus poreikius) kiekiu ir, žinoma, kompetencijų auginimu, mat smulkiajame versle Facebook’ą, Instagram’ą ir kitus tinklus dažniausiai prižiūri vienas žmogus. Taigi, kur reikėtų susikoncentruoti, galvojant apie 2019-ųjų rinkodarą socialiniuose tinkluose?

Unikalus ir žmogiškas turinys

Žmonės į socialinius tinklus, ypač Instagram’ą, ateina pažiūrėti savo draugų ir žvaigždžių gyvenimo akimirkų. Jos, nors dažnai „išlaižytos“ bei patobulintos programėlėmis (nuo spalvų balansų iki veido netobulumų retušavimo), bet visada stengsis atrodyti tikroviškai. Taigi tas pats vartotojas, įpratęs prie natūraliai atrodančio turinio ir pamatęs verslo įkeltą paveikslą su logotipais, primaketuotais tekstais ar grafiškais „rėmeliais“, jį iškart atpažins kaip reklaminį ir tiesiog nebekreips dėmesio (mūsų smegenys per daugelį metų išmoko blokuoti reklaminį triukšmą). Panašų efektą patiriame ir pamatę nuotraukas iš stock galerijų – per daugybę metų išmokome atpažinti tas „saugiai“ padarytas neutralias fotografijas su dirbtinėmis šypsenomis – jas lygiai taip pat blokuojame kaip reklamines.

Ką daryti? Turinį nuolat gaminti patiems. Kiekvienas savo išmaniajame turime puikias kameras – tereikia išsiugdyti įprotį jas nuolat naudoti. Juostelė nekainuoja, todėl galime pyškinti į valias, o jei kuris kadras pasirodo patrauklus (kuo daugiau prifotografuosite, tuo daugiau bus vertingo turinio), galėsite juo pasidalinti. Mums puikiai veikiantis triukas, kaip nuotrauką padaryti patrauklesne – ją sužmoginti. Jei norite parodyti interjerą, jame pastatykite žmogų. Jei norite įamžinti nedidelį produktą, lai jį rankoje laiko žmogus. Jei demonstruojate paslaugą, rodykite ne tik jos rezultatą ar įrangą – ten būtinai turi dalyvauti žmogus. Žmonėms patinka žiūrėti į žmones – išnaudokite tai.

Influencer’iai

Nuomonės formuotojai yra karščiausia 2018-ųjų reklamos forma, taigi šiemet ji turėtų „atvėsti“ ir tapti normaliu, beveik tradiciniu įrankiu. Neseniai Gemius atlikto tyrimo metu 28% respondentų atsakė, kad seka nuomonės lyderius ir 26% atsakė, kad yra pirkę produktą dėl to, kad iš jo išgirdo rekomendaciją. Amžiaus grupėje nuo 15 iki 34 metų, influencer’ius seka daugiau nei pusė respondentų.

Influencer’iai yra vertingi, nes vienu metu atlieka dvi funkcijas:

1. Yra turinio kūrėjais. Jie puikiai žino, kokio formato turinys patinka jų auditorijai. Nuo keiksmais pripildyto buitiško video iki meniškų fotografijų – influencer’iai kuria tokį turinį, dėl kurio jau surinko kelis, keliolika ar keliasdešimt tūkstančių sekėjų. Tuo turiniu, jei jis yra pakankamai „saugus“, t.y. tinkamas ir plačiajai auditorijai, galite dalintis ir savo kanaluose. Taigi tuo pačiu palaikome pirmąją, „unikalaus ir žmogiško turinio“, tendenciją.

2. Yra sklaidos kanalas. Influenceris visada turi savo auditoriją, kuri jį myli, pasitiki ar net nori būti tokia, kaip jis. Taigi nuomonės lyderio rekomendacija ar tiesiog parodymas, kad jis naudojasi jūsų produktu ar paslauga, pasklinda po daugybės tikslinių vartotojų ekranus.

Žinoma, atsirinkti nuomonės lyderį, su juo tinkamai bendrauti ir kelti realistiškus tikslus yra šiek tiek įgūdžių reikalaujantis darbas, kurį už jus gali atlikti ir tame besispecializuojančios agentūros. Tačiau įgudus, savarankiškai irgi pasieksite puikių rezultatų vien dėl to, kad su asmeniu bendrausite tiesiogiai, o ne per tarpininkus, tad pabandyti verta.

Mobile first turinys

Tai jau nebe šūkis, o kasdienis galvos skausmas – kaip paruošti turinį, kuris tinkamai atrodytų ne tik kompiuterio ekrane, bet ir telefone. Matote, mes esame pratę prie horizontalių vaizdų – YouTube žiūrime horizontalius klipus, savo kompiuterių ekranus žiūrime horizontaliai, daugybę metų pagrindinis Facebook’o reklamos formatas buvo 1200×628 px, taigi irgi horizontalus. Tačiau dabar socialiniuose tinkluose gerokai daugiau laiko praleidžiame telefone, o ne kompiuteryje. O telefonus, įprasta, laikome vertikaliai. Taigi kompiuterio monitoriuje puikiai atrodę horizontalūs paveikslai, telefone tampa siauromis pailgomis juostelėmis, kuriose sunku kažką ir įžiūrėti.

Ką daryti? Visada galvoti apie vertikalų ekraną. Jei kurti vertikalų turinį dar nedrąsu (tai labai suprantama), pasirinkite kompromisą – kvadratą. Tai jau padarė Facebook’as, pakeitęs standartinės reklamos formatą į 1080×1080 px. Šis pokytis sunkiausias kalbant apie filmuotą turinį – paveikslėlius apkirpti įvairiais formatais nesudėtinga, bet video kadre pagrindinis objektas gali judėti iš vieno krašto į kitą. Todėl jau filmuojant reikėtų galvoti apie tai, kad klipas bus ne tik vertikalus, bet ir kvadratinis, tinkamai objektus išdėstant kadre. Drąsiausias variantas – iškart filmuoti kvadrato režimu, tačiau tai daug kam dar yra neįprasta.

Facebook groups galimybės

Facebook’o algoritmas myli turinį, ateinantį iš žmonių. Organinis verslo puslapių pasiekiamumas smunka nesustodamas, o vartotojai reikalauja natūralaus, tikro turinio. Ką daryti? Burti bendruomenę grupėje ar keliose. Labai svarbu suvokti, kad kuriant grupę reikia pamiršti egoizmą – ji turėtų būti ne apie jūsų prekės ženklą, bet apie tai, kas aktualu jūsų klientams. Mes EduMint mokymuose esame sukūrę grupę „Facebook komunikacijos ir reklamos specialistai“ – dalinamės naujienomis apie socialinius tinklus, gerosiomis praktikomis, drauge sprendžiame įvairias problemas. Tokios grupės, panašu, reikėjo – per porą savaičių be jokios reklamos subūrėme kelių šimtų specialistų bendruomenę, kuri auga iki šiol – prisijunkite ir jūs! Kiti puikūs pavyzdžiai – „Lithuania grilling and smoking“ Kamado Bono kepsninių turėtojų grupė su virš 20 tūkst. neįtikėtinai aktyvių narių arba „Vilniaus dviračių takų kuriozai“, kuri buvo sukurta pasipiktinti Vilniaus dviračių takais, o išaugo į kanalą Vilniaus savivaldybei komunikuoti su miesto dviratininkais ir spręsti jų problemas.

Šiemet neabejotinai daugės verslų, kuriančių grupes savo puslapiuose. Joms populiarėjant, daugės ir netinkamai tai darančių, ten norinčių kalbėti tik apie savo produktus – tokios jos nepasiteisins. Tačiau jei sugebėsite būti empatiški, suprasite savo bendruomenės poreikius ir suteiksite jai naudos – šis įrankis puikiai pasitarnaus.

Darbų organizavimas, išteklių didinimas, mokymasis

Socialinių tinklų administravimas dažniausiai laikomas papildomu komunikacijos kanalu, kurį turi vykdyti už ryšius su visuomene ar visą likusią rinkodarą atsakingas žmogus. Ir dažniausiai jis tą daro vienas. Koordinuoti šį kanalą šalia visų kitų, žinoma, jis gali savarankiškai. Tačiau jei šiam darbuotojui tenka ne tik užtikrinti strategijos vykdymą, bet ir turinio kūrimą, reklamų užstatymą, rezultatų sekimą ir dar privačių žinučių atrašinėjimą, tai pradeda užimti visą jo darbo dieną. Ką jau kalbėti apie tai, kad vienas asmuo negali turėti pakankamai kompetencijų būti ir dizaineriu, ir operatoriumi, ir reklamos užsakovu, ir dar duomenų analitiku.

Manau, kad šiemet dar labiau stiprės tendencija socialinių tinklų administravimą tvirčiau integruoti į įmonės procesus. Į privačias žinutes ir komentarus turėtų atsakinėti klientų aptarnavimo skyrius, maketus gaminti – dizaineris, reklamos užsakymui, foto-video turiniui ir kitiems kūrybiniams darbams turėtų būti samdomi atskiri asmenys. Rinkodaros vadovas turėtų būti atsakingas tik už visų šių išteklių koordinavimą, strategijos vykdymo užtikrinimą ir rezultatų sekimą bei raportavimą.

Žinoma, ne visos įmonės turi išteklių prisisamdyti tiek darbuotojų. Tokiu atveju net ir tas pats vienas rinkodaros ar RsV vadybininkas turi bent jau būti kompetentingas atlikti šias užduotis. Tikėtis, kad tas pats asmuo gebės ir tekstus rašyti, ir fotografuoti, ir reklamą užsakyti – naivu. Tokį universalų karį turėti savo komandoje įmanoma, bet su sąlyga, kad jis bus tinkamai apmokytas. Todėl investicijos į darbuotojų gebėjimus tik didės. Tai ne tik būdas užtikrinti personalo pasitenkinimą, bet ir jų gebėjimą atlikti kasdienes užduotis.

Instagram’o atradimas

Instagram’as Lietuvoje yra neabejotiname pakilime. Tie mūsų klientai, kurie prieš metus į jį dar žiūrėjo kaip į nišinį paaugliams skirtą tinklą, dabar jau irgi prašo būti atstovaujami jame. Per Instagram’ą sėkmingai pasieksite žmones iki pat 35 metų amžiaus (Gemius tyrimas, 2019 sausis).

Labai akivaizdžiai matome Instagram’o sienos (Newsfeed) įrašų svarbos kritimą. Jie skirti nebent naujų sekėjų generavimui per hashtag’us, tačiau tikrasis veiksmas vyksta Insta Stories – įvaizdis, dialogas su fanais, žinomumas ir pardavimai vykdomi būtent per ten. Daug jėgos šiam tinklui prideda influencer’ių mada, kurią jau aptarėme anksčiau. Ko labai tikimės iš Instagram’o šiemet, tai daugiau įvairios statistikos (palyginus su Facebook’u, Instagram’e duomenų matome labai mažai) ir daugiau el. prekybos įrankių. Beje, nepamirškime neseniai pristatyto YouTube žudiku kartais vadinamo IGTV, skirto ilgiems video klipams dalintis. Beje, irgi vertikaliems! Kaip jam seksis, pasakyti sunku, bet kad į šią funkciją dėmesį atkreipti verta – faktas.

Tai, mano manymu, pagrindinės socialinių tinklų tendencijos šiems, beprasidedantiems metams. Paskutinįkart viešas Facebook’o algoritmo pokyčių aptarimas buvo išleistas lygiai prieš metus – gali būti, kad netrukus sulauksime dar vieno. Bet kuriuo atveju, socialinių tinklų administratoriams tenka vis sudėtingesnės ir kompleksiškesnės užduotys, didesni biudžetai ir įvairesnės reklamos priemonės. Šie metai mums bus tikrai įdomūs!